Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 111 408 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Zdjęcia w galeriach.


Stygmatyzacja św. Franciszka - Giotto

poniedziałek, 26 stycznia 2009 13:55

„Stygmatyzacja św. Franciszka”
Angiolo di Bondone, zwany Giotto (ok.1266 – 1337), Włoch,
obraz powstał w latach 1296-1307, fresk (malowidło na ścianie i sklepieniu kościoła), tematyka religijna.
Muzeum, górny kościół w Asyżu, Włochy

Bohaterem malowidła jest święty Franciszek. Aureola wokół jego głowy świadczy o tym,
że został już przedstawiony jako święty. Jego kanonizacja miała miejsce w 1228 roku. To wyjątkowo sympatyczny święty. Pod wpływem doznanej w 1205 roku wizji rozpoczął drogę pokuty i umartwień, odrzucał dobra doczesne, żył w ubóstwie, by pomagać innym ludziom. Artysta umiejscowił Franciszka w centrum fresku. To przełom w sztuce! Do tej pory dominował w niej Bóg i Chrystus. A tu człowiek na pierwszym planie!

Na dwa lata przed śmiercią Franciszek obdarzony został stygmatami. Zdarzyło się to po czterdziestodniowym poście w pustelni na górze Alwerni. Ten właśnie moment uwiecznił malarz. Promienie biegnące z ran Jezusa trafiają w dłonie, stopy i bok świętego, zostawiając rany, jakie miał Chrystus wiszący na krzyżu. Zakonnik w brązowym habicie franciszkańskim klęczy na prawym kolanie. Rozłożył ręce i z ufnością patrzy w stronę Chrystusa. Mimika Franciszka świadczy o powadze chwili.
Więcej

Podziel się
oceń
1
0

komentarze (5) | dodaj komentarz

Sandro Botticelli "Wiosna"

niedziela, 25 stycznia 2009 16:14


1482; 203 x 314cm
tempera na desce
Galleria degli Uffizi
Florencja
Do najsłynniejszych obrazów Sandro Botticelli' ego (1445-1510) należy Primavera ("Wiosna"). Tyle stuleci temu a te same skojarzenia: kwiaty, wiosenny wiatr Zefir i miłość reprezentowana tu przez Amora.
Trzeba przyznać, że w tym alegorycznym państewku Wiosny jest dość tłoczno. Któż się tutaj zgromadził? Z prawej strony zielonkawa postać, dmuchająca z wydętych policzków, to Zefir, zachodni wiatr, zwiastun wiosny. Usiłuje złapać skąpo przyodzianą nimfę Chloris z gałązką kwietnego krzewu w ustach, już prawie ją schwycił swoimi ciemnymi rękom, i ma z pewnością wobec niej niecne zamiary. Obok nimfy stąpa bosa kobieta w kwiecistej, zwiewnej sukience - to Flora lub Primavera (Wiosna).
W centrum – Wenus, piękna niewiasta w piętnastowiecznym stroju, symbol miłości. Ciekawe jednak, że na obrazie Wenus jest osamotniona, nikt się nią nie zajmuje, a sama czyni prawą reką gest jakby błogosławieństwa, podobny do gestów Maryi z florenckich obrazów Zwiastowania. Wygląda to jak połączenie z tematyką religijną, połączenie chyba kompromisowe ze względu na pozostałe roznegliżowane panie. Do postaci Wenus prawdopodobnie pozowała artyście modna wówczas we Florencji panna – Simonetta Vespucci, ukochana Guliana Medyceusza. Można ją też oglądać na innym słynnym płótnie Botticelli'ego - „Narodziny Wenus."
Całość nie jest zwartym opowiadaniem, skoncentrowanym na środkowej postaci Wenus. Trzy Gracje zajęte są sobą, Merkury sobą - patrzy w niewidzialne chmury, które pragnie rozproszyć swym kaduceuszem. Z lewej strony, trzy tańczące Gracje, boginie wdzięku, delikatne i pełne czaru, ciała, prześwitujące przez tuniki, dynamika stóp, nóg i rąk, upięcie włosów, nie przypominają statycznych wzorców klasycznych. Już bardziej Merkury, chociaż musiałby zdjąć czerwoną szatę, przypomina posąg grecki.
Więcej

Podziel się
oceń
0
0

komentarze (2) | dodaj komentarz

Gustaw Klimt "Portret Emilii Floge"

czwartek, 07 czerwca 2007 15:16

 Gustaw Klimt

Portret Emilii Flöge“, 1902178 x 80 cm, Historisches Museum, Wiedeń 

       

      Klimt jest autorem wielu portretów kobiecych należących do wiedeńskiej burżuazji.

 

       Kiedy artysta poznał Emilię w 1891 roku prowadziła wraz z siostrami Pauliną i Heleną salon mody. Sklep sióstr mieścił się  na pierwszym piętrze w kawiarni Cassa Piccola w Wiedniu a jego klientela wywodziła się z kręgów arystokratycznych. Sama Emilia była kobietą wyemancypowaną i niezależną. Jako projektantka mody ubierała się w stroje własnego pomysłu oraz w suknie narysowane dla niej przez Klimta. Malarz przez wiele lat pozostawał z nią w wolnym związku. Była jego muzą, jego natchnieniem twórczym.

. Więcej


Podziel się
oceń
0
0

komentarze (4) | dodaj komentarz

Władysław Podkowiński "Dzieci w ogrodzie"

niedziela, 29 kwietnia 2007 16:16
 

"Dzieci w ogrodzie".

Władysław Podkowiński

1892. Olej na płótnie. 47 x 62 cm.

Muzeum Narodowe, Warszawa.

„Dzieci w ogrodzie" to typowo impresjonistyczny obraz. Odznacza się czystą, świetlistą gamą barwną, o śmiałych zestawieniach kolorystycznych. Nasycone słońcem pejzaże sugestywnie oddające migotliwość atmosfery. Drobnymi uderzeniami pędzla artysta wydobył rozedrgane plamy światła i cienie kładące się na listowiu, kwiatach i trawach, opierając kompozycję na kontraście tonów ciepłych i zimnych.

Więcej


Podziel się
oceń
3
4

komentarze (17) | dodaj komentarz

Zdjęcia w galeriach.


sobota, 30 sierpnia 2014

Licznik odwiedzin:  390 036  

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Strony edukacyjne

A to ciekawe

Analiza wiersza

Baśnie

Biografie

Charakterystyki

Czytanie ze zrozumieniem

Ebooki

Film i teatr

Legendy

Mity

Opis obrazu

Piosenkarze i muzycy

Streszczenia

Wypracowanie maturalne

Zajrzyj

O moim bloogu

Streszczenia lektur, analizy wierszy, poezja, opisy obrazów, biografie, charakterystyki. Audiobooki - teksty lektur na mp3.

O mnie

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl